Vi har hittat en intressant sajt som handlar om företagande. På sajtens blogg, som heter företagsbloggen, kan man hitta en rad olika inlägg om hur det är att driva småföretag. Innehållet i bloggen är ofta personligt och aktuellt. Bloggen utgår ifrån en person som driver två företag och de utmaningar det medför.
En central del av innehållet rör marknadskommunikation, sociala medier och SEO. Där kan man läsa vad som täcks in av begreppet marknadskommunikation och hur man bör tänka när man marknadsför sitt företag. Man kan också läsa om de värdefulla men problematiska relationerna till influensers. Det är inte alltid en fördel att synas på sociala medier.
Ett ämne som ständigt återkommer är SEO. Eftersom ett av de två företagen som ofta får fungera som levande exempel är ett e-handelsföretag är synligheten på nätet generellt men på sökmotorer i synnerhet extra viktig. Detta kan man inte uppnå utan sökmotoroptimering.
Förutom många tips på hur man kan driva ett mindre företag på nätet får man också tips på vilken bransch som är mest gynnsam att starta nytt företag inom. Vissa branscher är mer mättade på e-handlare än andra. Om man har en bra idé och det är inom en bransch som fortfarande växer ligger man bra till.
E-handelsbolaget e-resistible som ett av de två företagen som det skrivs om på företagsbloggen har inte valt en bransch utan flera. De satsar på så olika områden som barnprodukter, inredning och handarbete. Det kan vara ett sätt att starta upp och lyckas. Kanske märker man efter ett tag att konkurrensen är för stor inom någon bransch. Då får man satsa desto mer på de andra inriktningarna.
Om du funderar på att starta företag eller driver ett företag och vill ha lite tips när problemen dyker upp finns det mycket att hämta på företagsbloggen. Våga satsa på något eget och våga tro på din affärsidé. Den som är fast besluten kan gå hela vägen.